تبلیغات
پل سفید شهر یا؟ - بنظر شما گرفتن مراسم سوم ،هفتم، چهلم وسالگرد اینگونه که مرسوم است صحیح است؟
 
پل سفید شهر یا؟
پل سفید مرکز شهرستان سوادکوه بوده ، هست و خواهد بود
درباره وبلاگ


متولد 1344 محل تولد شهر پل سفید مرکز شهرستان سوادکوه استان مازندران فارغ التحصیل رشته مهندسی طراحی صنعتی-شاغل در جمعیت هلال احمر شهرستان سوادکوه -عضو سومین دوره شورای اسلامی شهر پل سفید.

مدیر وبلاگ : عبدالله خادمی
مطالب اخیر
نویسندگان
تحقیق زیادی در خصوص چرایی و چگونگی برگزاری مراسم های بعد از فوت همانند سوم ، هفتم ، چهلم وغیره انجام دادم تا به ریشه وعلت آن وفلسفه وجودی آن پی ببرم متا سفانه یا بهتر بگویم خوشبختانه هیچ منبع وماخذی یافت نشد که توجیهی عقلانی یا مذهبی از شیوه برگذاری مراسمی که توسط ما صورت می گیرد ارائه دهد چه بسا آموزه های دینی ومذهبی ما مسائلی را طرح می کنند که با باور ما اختلاف فاحشی دارد  برای نمونه نظر شما را به  مطلب زیر راکه از طرف شخصی مطرح شده وپاسخی که از طرف  مرکز ملی  پاسخگویی به سوالات دینی ارائه گردیده جلب می کنم.

سلام و خسته نباشید.میخواستم بدونم چرا برای اموات چهلم گرفته میشه آیا دلیل خاصی داره مثلا برای مرده اتفاقی میافته چون شنیدم که به خاطر تجزیه شدن جسم تو چهلمین روز سر از بدن جدامیشه آیا این مطلب واقعیت داره و دیگه این که بهترین زمان برای دیدار اهل قبور چه زمانیه عصر پنجشنبه یا جمعه؟ و آیا روزی چند رکعت نماز خوندن و قرآن خوندن برای مرده مفیده یا حتما باید خیراتی هم بشه (البته اگر مرده فردی بی آزار و اهل نماز و روزه بوده و حق خوری نکرده و در آخرمعصوم هم نبوده)

پاسخ: 

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
سوالات متعددی را بیان کرده اید.به چند نکته توجه کنید:
1- شب چهلم با شب های دیگر فرقی ندارد. آن چه گفته اید ، واقعیت ندارد.
برگزاری مراسم سوم ، هفتم، چهلم و سالگرد، به منظور حفظ یاد و خاطره گذشتگان و احترام به آن‌ها است. موجب تسکین قلوب بازماندگان می‌گردد. در آموزه‌های دینی به برگزاری این گونه مراسم به صورت خاص (هفتم، چهلم و سالگرد) تصریح نشده، بلکه از آموزه‌های دینی استفاده می‌شود که به زیارت قبور رفته و یا به فعالیت هایی پرداخته شود که از آن‌ها به عنوان خیرات و مبّرات و باقیات صالحات یاد می‌شود. بر این اساس برگزاری مراسم هفتم و چهلم و سالگرد به جهت خیراتی که در این مراسم برای رفتگان به عمل می‌آید، از سنت‌های پذیرفته شده بوده و هست.
2- هر دو زمان، عصر پنجشنبه یا روز جمعه ، برای زیارت اهل قبور مناسب است.
در باره استحباب زیارت اهل قبور در روز جمعه ،مخصوصا از اذان صبح تا طلوع خورشید روایاتی وارد شده ،چنان كه راوی از حضرت باقر (ع) در باره زیارت قبور سؤال نمود و حضرت فرمود:
« إِذَا كَانَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ فَزُرْهُمْ، فَإِنَّهُ مَنْ كَانَ فِیهِمْ فِی ضِیقٍ وُسِّعَ عَلَیْهِ مَا بَیْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ؛(1)
هر گاه روز جمعه شد ، آن ها را زیارت كن ،زیرا بین طلوع فجر و طلوع خورشید به هر كدام از آن ها كه در تنگی باشد ،وسعت و فراخی داده می شود».
3- از روایت استفاده می شود خیرات و طلب آمرزش برای اموات در وضعیت آن ها در آخرت تاثیر خواهد داشت. برای اموات از هر چیز بهتر و مفیدتر صدقه و احسان به فقرا و اهدای ثواب آن برای مردگان است. رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «صدقه حرارت قبرها را از بین می‌برد».(2)
برای اموات بهترین دعا این است که انسان برای آنان از خدای مهربان طلب عفو و مغفرت کند . بخواهد خداوند رحمت و بخشش و نعمت‌هایش را بر آنان نازل فرماید.
روایتی از حضرت صادق(ع) نقل شده، که از آن استفاده می‏شود ثواب‌هایی که در عالم برزخ به مؤمن می‏رسد، تا قیامت ادامه خواهد داشت. حضرت فرمود:
«هر کس نزد قبر مؤمنی هفت مرتبه سوره إنّا أنزلنا را بخواند، خداوند فرشته‏ای می‏فرستد که پیش قبر میت، خدا را عبادت کند. خداوند ثواب عبادت فرشته را برای میت و کسی که إنّا أنزلنا را خوانده می‏نویسد، تا زمانی که خداوند وی را به واسطه این عمل وارد بهشت کند.بعد از سوره حمد، هفت مرتبه إنّ أنزلنا و هر یک از قل أعوذ بربّ الفلق، قل أعوذ بربّ الناس، قل هو الله أحد، و آیه الکرسی را سه مرتبه بخواند».(3)
یکی از صحابه از حضرت رسول(ص) نقل کرده : «برای مردگان خود هدیه بفرستید»، گفتم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا» و اضافه فرمود: «ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانه‌های خود می‌آیند و فریاد می‌کنند... ای خانواده من، پدر، فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آن چه در دست ما بود، عذاب و حساب آن ها بر ما است. نفعش برای غیر ما. ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامه‌ای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامه‌های بهشت بپوشاند».(4)
از روایت برداشت می‌شود که لازم نیست به زیارت قبر مردگان بروید یا مقداری نماز و قرآن بخوانید، بلکه در هر کجا و به هر میزان برای آنان صدقه بدهید و دعا و فاتحه و قرآن بخوانید، ثوابش به آن ها می‌رسد. البته رفتن سر قبر بهتر است، چون اثرات دیگری غیر از فاتحه دارد.
در روایتی دیگر می‌فرماید:«هر صدقه‌ای که برای مرده داده می‌شود، فرشته‌ای آن را می‌گیرد. در طبقی از نور می‌گذارد. بر لب قبر می‌ایستد. با صدای بلند می‌گوید: ای اهل قبور، درود بر شما، بگیرید این هدیه را که بستگان تان برای شما فرستاده‌اند».(5) اگر به احادیث ذکر شده دقت شود، متوجه خواهیم شد که مرده‌ها چشم به راه و چشم انتظار هدیه، دعا و... فرزندان و خانواده خود هستند.
سعد به عباده می گوید:یکی از افراد بنی ساعده در سفر بود که مادرش از دنیا رفت، به رسول خدا (ص) عرض کرد: در غیاب من، مادرم از دنیا رفته، اگر برایش چیزی صدقه بدهم، نفعش عاید وی می‌گردد؟ حضرت فرمود: «بلی». گفت: شما را شاهد می‌گیرم که محوطه درخت خرمایم را که به ثمر نشسته، برای او صدقه قرار دادم.(6)
رفتن به زیارت قبور غیر از فوایدی که برای اموات دارد، برای زندگان نیز مؤثر است؛ زیرا انسان را به یاد آخرت می‌اندازد. هدایا و ثواب‌هایی که برای اموات می‌فرستند، برای زندگان نیز مؤثر است و برای خودشان ثواب دارد. کسی که سوره حمد یا آیت الکرسی یا صدقه یا نماز برای اموات می‌خواند، اول ثوابش به خود زنده می‌رسد، بعد برای میت.
مفهوم خیرات و صدقه اعم است . شامل هر نوع کار خیر ، یا حتی نیت و فکر و اندیشه خیر برای مردم و یا اسلام می شود. می توان هر عمل خیری که به قصد قربت انجام می شود ، ثواب آن را به روح اموات نثار کرد.
پی‌نوشت‌ها:
1. شیخ حر عاملى، وسائل الشیعة، مؤسسه آل البیت علیهم‏السلام قم، 1409 هجرى قمری، ج7‌، ص 415‌.
2. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ماده صدقه، شماره 10342.
3.كامل الزیارات، ابن قولویه القمی، دارالمرتضویة - النجف الأشرف، 1356 ه. ق. ص 222.
4 . محدث قمی، مفاتیح الجنان، بخش زیارت قبور مؤمنین.
5 . همان.
6 . مجموعه ورام، ج2 ، ص 110 ؛ معاد فلسفی، ج1، ص 291.
نمایش نسخه چاپی

پرسش : چرا برای کسی که مرحوم میشه سوم و هفتم و چهلم میگیرند؟ چرا مثلا دهم نمیگیرند؟! حکمتش چیه؟

پاسخگو:
1. این گونه مراسم یک رسم عرفی است که به خاطر تعظیم و احترام میت گرفته می شود و مبنای شرعی ندارد.
2. برگزاری این مراسم با دستورات شرع مخالفت و ناسازگاری ندارد بلکه اگر از اسراف و مخارج سنگین خالی باشد با سفارش دین به بزرگداشت یاد اموات و هدیه معنوی فرستادن برای آنها هماهنگ است .
3. در روایات فراوانی سفارش شده برای اموات خود هدیه بفرستید و در توضیح هدیه آن را به دعا و قرائت قرآن و خیرات و مبرات معنا کرده اند و برگزاری این مراسم تامین کننده این هدیه است .

4. برخی از فقیهان از روایاتی كه توصیه به بردن غذا برای نزدیكان میت تا سه روز می كند. از جمله روایتی كه پیامبر اكرم كه به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از مرگ جعفر بن ابی طالب می فرماید كه با عده ای از زنان به خانه اسماء بنت عمیس برود و برای آنها تا سه روز غذا ببرند. استفاده كرده اند كه حد عزاداری برای میت تا سه روز می باشد. (حدائق الناضره , ج 4, المحقق البحرانی).

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است بیشتر از سه روز عزاداری و نشستن در ماتم جایز نیست مگر زوجه كه تا انقضاء عده برایش جایز می باشد. (وسائل الشیعه , ج 2, ص 914, انتشارات المكتبه الاسلامیه).

كاربر: اینکه برای امام حسین ما اربعین و شب 3و7 عزاداری می کنیم هم به همین منوال است یعنی آن زمان شب چهل (اربعین) و.. برای امام حسین نگرفتند؟؟
یعنی این رسم فقط در ایران انجام می شود و دیگر مسلمانها این کار را انجام نمی دهند؟؟

پاسخگو : سنت بزرگداشت «اربعین» و گرفتن مراسم چهلم ، در میان پیشوایان دین، تنها برای سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام مرسوم و مورد توصیه و تاکید است و آن نیز به دلیل عظمت واقعه کربلا می باشد.

برگزاری اربعین امام حسین (علیه السلام) که مصادف با 20 صفر است از اولین سال (61 ه.ق) برگزار می شده است و این مراسم مورد تائید امامان و بزرگان دین بوده است.
از حضرت ابى محمد حسن بن على عسكرى علیه السّلام، روایت است كه فرمود: نشانه‏ هاى مؤمن پنج چیز است: پنجاه و یك ركعت نماز، زیارت اربعین، انگشترى در دست راست كردن، پیشانى به خاك مالیدن، و با صداى بلند بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* گفتن. (درر الأخبار با ترجمه‏، سید مهدى و سید على رضا حجازى و محمد عیدى خسروشاهى‏، ص : 693)

پیروان اهل بیت و شیعیان در تمام مراسمی که برای اموات خود می‏گیرند سعی می‏کنند احیاگر راه و رسم امام حسین علیه السلام باشند. به همین دلیل مراسم چهلم برای اموات در بین شیعیان مرسوم است و در بین اهل سنت و دیگر فرق مرسوم نیست.

لینك بحث اصلی:
http://www.askquran.ir/showthread.php?p=427497#post427497






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:47 بعد از ظهر
Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for?

you make blogging look easy. The overall look of your website is
great, as well as the content!
شنبه 14 مرداد 1396 10:28 قبل از ظهر
Hi just wanted to give you a brief heads up and let you know
a few of the pictures aren't loading properly. I'm not sure why but I think its a linking issue.
I've tried it in two different internet browsers and both show
the same outcome.
جمعه 13 مرداد 1396 10:11 بعد از ظهر
My partner and I stumbled over here by a different website and thought I might check things out.
I like what I see so now i am following you. Look forward to looking
over your web page yet again.
یکشنبه 8 مرداد 1396 12:30 قبل از ظهر
It's a pity you don't have a donate button! I'd certainly donate to this outstanding blog!

I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my
Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this blog with my Facebook group.
Talk soon!
یکشنبه 4 تیر 1396 09:34 بعد از ظهر
بسیار چلیپا از خود نوشتن در حالی
که ظاهر شدن مناسب در آیا نه کار
کاملا با من پس از برخی از زمان.
جایی درون جملات شما قادر به من مؤمن اما فقط برای بسیار در حالی که کوتاه.
من با این حال مشکل خود را
با فراز در منطق و شما خواهد را سادگی به پر کسانی که معافیت.
در صورتی که شما که می توانید انجام
من خواهد قطعا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:42 قبل از ظهر
Good day! I could have sworn I've been to this blog before but after
browsing through some of the post I realized it's new to me.
Nonetheless, I'm definitely delighted I found it and I'll be book-marking and checking back often!
سه شنبه 22 فروردین 1396 07:12 قبل از ظهر
I think this is one of the most important information for me.
And i am glad reading your article. But wanna remark on few general things,
The web site style is wonderful, the articles is really nice : D.
Good job, cheers
دوشنبه 21 فروردین 1396 11:55 قبل از ظهر
Howdy, I do believe your blog may be having internet browser compatibility problems.
Whenever I take a look at your blog in Safari,
it looks fine however, if opening in I.E., it has some overlapping issues.
I merely wanted to give you a quick heads up! Besides that,
wonderful site!
جمعه 21 آذر 1393 01:25 قبل از ظهر
گرفتن هفتم وبخصوص اربعین برای اموات خلاف شرع مقدس ومضموم است.رجوع شود به کتاب اربعین علامه ی طهرانی
سه شنبه 26 آذر 1392 06:53 قبل از ظهر
آیا دادن غذا به عده ای شکم سیر هم خیرات تلقی می شود یا کاری که این بنده خدا در اهداء اعضای بدنش انجام داد کار خیر است .آقای مهندس از نقطه نظر شما وپیش کشیدن مسائلی اینچنینی که از معضلات جامعه است متشکرم خدا عمرتان دهد
عبدالله خادمیضمن تشکر از شما دوست عزیز باید بعرض برسانم متاسفانه ما در عرف به برخی باورها ایمان داریم که با شرع در تناقض است همانگونه که از معنی کلمه خیر بر می آید انجام کار خوب ونیک است وقتی در جامعه ودر بین مردم هنوز گرسنه ونیازمند وجود دارد آیا غذا دادن به عده ای بی نیاز کار خوب ونیک تلقی می شود مطمئناً پاسخ منفی است کار خوب دارای فلسفه توجیهی وعقلانی ومنطقی است .کاری که امروزه باب شده یک جور خودنمایی وچشم وهم چشمی است که متاسفانه در بین مردم باب شده برآورد سرانگشتی از هزینه های بی موردی که صورت می گیرد سرسام آور است که با جمع شدن این منابع می توان کارهای بزرگی صورت داد به هرکه می گویی در جواب می گویند ما آبرو داریم آنگار آنها که نمی توانند از پس این هزینه های هنگفت برآیند انسانهای بی آبرو هستند .
عدالت عصاره‌ی حکمت است و میزان آن، حق و حقیقت

انسان در پس اعمال خویش، به ساختن عمارتی مشغول است که تجسم کردار اوست و حقیقت رفتار و گفتارش در مصالحی که برای آن عمارت باطنی به کار می برد، هویدا.

عمل صالح یا کردار کریه؟!

اختیار با اوست و نتیجه هم تابع همو.

در قیامت که روز حساب و یوم تبلی السرائر است، ملاک و معیار، عدل است و آنچه در ترازوی سنجش ریخته می شود عمل.

میزانی به تناسب هرچیز؛ از «ترازو»ی مادیات گرفته تا «منطق» خرد و «فضل» تقوا.

و تجسم والا و وزین همه اینها انبیا و اوصیا، که حق مجسمند و خلاصه حکمت خدا.

آری؛ عدالت عصاره‌ی حکمت است و میزان آن، حق و حقیقت. و روز قیامت، آوردگاه چنین معرکه ای!

معیار سنجش اعمال
منظور از میزان و سنجش اعمال در روز قیامت چه می باشد؟

در قرآن شریف و روایات اهل بیت: از میزان اعمال یعنى وسیله سنجش اعمال انسانها در روز قیامت مكرّراً یاد شده است:

«وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَومِ الْقِیامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً»(انبیاء/47)

«ما ترازوى عدل را در روز قیامت بر پا مى‏كنیم پس به هیچ كس كمترین ستمى نمى‏شود».

مراد از سبكى و سنگینى اعمال نیز باید ایمان، خُلقیّات، نیّات، خلوص و تقواى افراد باشد همانگونه كه در روایات متعدّد سبكى و سنگینى به همین مضمون، تفسیر شده است


«فَاَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازینُهُ فَهُوَ فى عیشَةٍ راضِیَةٍ وَ اَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازینُهُ فَاُمُّهُ هاوِیَةٌ»( قارعه / 9 – 6)

«امّا كسى كه ترازوى اعمالش سنگین است در یک زندگى خشنود كننده‏اى خواهد بود امّا كسى كه ترازوهایش سبک است پناهگاهش دوزخ است».

معلوم است كه «میزان» هر چیزى باید مناسب با آن چیز باشد. «میزان» براى سنجش امور مادّى، ترازوست، «میزان» براى سنجش علوم، منطق و اندیشه است و «میزان» براى سنجش معنویّات هم فضائل است، بنابراین باید میزان در روز قیامت انبیاء و اوصیاء باشند كه فضائل مجسَّم در میان آدمیان هستند.

مراد از سبکی و سنگینی اعمال در روز قیامت چیست؟

مراد از سبكى و سنگینى اعمال نیز باید ایمان، خُلقیّات، نیّات، خلوص و تقواى افراد باشد همانگونه كه در روایات متعدّد سبكى و سنگینى به همین مضمون، تفسیر شده است.

بنابراین، كسى كه به دستورات خداوند عمل نمى‏كند و به اندازه قدرت خویش به همنوعان خود كمک و رسیدگى نمى‏نماید و در هوس هاى زودگذر فرو مى‏رود و در حقیقت عملاً آخرت را فراموش و حتّى تكذیب مى‏كند، طبیعى است كه با انبیاء و اوصیاء تناسبى ندارد و اعمال وى در ترازوى روز قیامت، وزنى نخواهد داشت.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :